fbpx
Menu

Webinar "De kracht van de crisis" herbekijken?

Beleving
10 Min leestijd

Webinar - De kracht van de crisis

Tijdens het eerste OOTF-webinar van 30 april 2020, ‘de Kracht van de Crisis’, vroegen Krist Pauwels van Choco en James Bampfield van Quinx en een aantal Captains of Industry naar hun inzichten over de coronacrisis. Hoe zorgen Margot Cloet (ceo Zorgnet Icuro), Frans Colruyt (jarenlang actief in de Food-retail) en Wouter Torfs (ceo Schoenen Torfs) ervoor dat ze morgen niet terug naar gisteren gaan, maar de crisis net als driver inzetten om een nieuwe toekomst te genereren.

De belangrijkste learning verwoordde Margot Cloet als ‘bruggen bouwen’: het is tijd om samen, over alle grenzen heen, te werken aan de toekomst. En da’s een oproep aan iedereen. Want verandering moet van onderuit komen.

Van Captain of Care naar Captain of Industry.

In zijn inleiding vertelde Krist Pauwels hoe de coronacrisis aan de ene kant zorgt voor een wereld vol met ‘eigen waarheden’, maar tegelijk symbool staat voor de enorme impact die mensen op elkaar kunnen hebben. En voor de verantwoordelijkheid die dit met zich meebrengt. Het was de aanzet voor drie vragen aan Margot Cloet: “wat is jouw dagelijkse realiteit, wat leer je uit deze crisis, en hoe kunnen we bouwen aan de toekomst?” Margot Cloet gaf aan dat elke dag een nieuwe realiteit biedt, met een enorme agenda, maar ook vol momenten van verbinding. Ze wees op het belang van solidariteit en communicatie, en besloot met een prachtig toekomstbeeld: ‘laat ons de grens tussen profit en non-profit opheffen en tot ‘profit for all’ komen.

Wie zorg draagt voor zichzelf, draagt zorg voor de wereld. En vice versa.

James Bampfield verwerkte dit inzicht tot een moment van meditatie, waarbij hij de woorden van Margot boven de zorgsector uittilde: het egocentrische niveau (‘care for me and my family’) en het etnocentrische niveau (‘care for my tribe’) vragen nu duidelijk om een vervolg, dat hij benoemde als worldcentric: “we moeten bezorgd zijn om alle tribes, over alle fysieke en mentale grenzen heen”. Frans Colruyt herkent dat inzicht en benoemt het zelf als ‘World Continuity Management’. Voor voor hem is corona een katalysator: “het beestje dwingt me om creatief te zijn in de zoektocht naar overleven”.

Een crisis vraagt niet alleen om daadkracht.

Wouter Torfs kan dat enkel beamen: ‘plots ben ik ceo van een bedrijf in overlevingsmodus.’ Wat hem daarbij opvalt, is de enorme dynamiek tussen ‘yin en yang-energie’, want Schoenen Torfs moet tegelijkertijd performing én transforming zijn. Op persoonlijk vlak ziet hij de crisis als een pauzeknop, met meditatie en zijn gezin als ankerpunten. Voor zijn bedrijf zijn die ankerpunten dan weer verbinding, lokale ecosystemen en goede communicatie. En dat kan Margot Cloet alleen maar beamen: ‘we hebben elkaar nodig, en ethisch leiderschap is enorm belangrijk’. Klopt, zegt ook Frans Colruyt: ‘een genuanceerde visie is meer dan ooit wenselijk, en dat kan alleen door ieders rol naar waarde te schatten.’

De kracht van de crisis zit in elk van ons.

De vele vragen uit het publiek bewijzen duidelijk de nood aan dit soort gesprekken. Want hoe maken we van al deze verschillende rode draden een nieuw, mooi web? Enthousiasme is belangrijk, geven James en Krist aan, net als een naïef gevoel van optimisme. We moeten al die draadjes namelijk zelf aan elkaar knopen en zo een nieuw verhaal schrijven – op wereldniveau, op tribe-niveau en op persoonlijk niveau. Het zijn de kleine verwezenlijkingen van elke dag die zin geven en ons vooruit kunnen stuwen. En zo is het microniveau de hefboom voor het macroniveau. Net daarin zit de kracht van de crisis: nieuwe banden smeden, elkaar stimuleren en samen de Organisation Of The Future opbouwen. Leave your bubble and join.

 

"Het is tijd om samen, over alle grenzen heen, te werken aan de toekomst. En da’s een oproep aan iedereen. Want verandering moet van onderuit komen."

Meer interessante artikels

Bekijk alle nieuwsberichten