fbpx
Menu

De tienkamp tegen corona

Blog
5 Min leestijd

Bart Ongenaet van Decathlon getuigt vanuit Japan

Bart Ongenaet van Decathlon vertrok een tijd geleden om het merk op de Japanse markt op te starten. De weerslag van corona was ongenadig, maar toch vinden Bart en zijn team de kracht om nieuwe inzichten én uitwegen te vinden…

“Tien dagen lang voelde ik de kramp van wat overleven is.”

“De impact van corona op Decathlon en mij persoonlijk was enorm”, vertelt Bart. “90% van onze winkels wereldwijd sloot en wij zitten hier in Japan in de investeringsfase. Ik had nog maar voor drie maand geld om mijn mensen uit te betalen en nam een aantal tegennatuurlijke beslissingen vanuit een ‘overlevingskramp'.” Maar na een dag of tien kwam er een kentering. “Ik moest eerst door een soort van rouwproces, met fases van ontkenning, ontmoediging en weerstand … Maar stilaan kwam er terug nieuwe drive en energie vrij. En kon ik ook opnieuw verbinding maken met mijn team.”

Van Ego naar We-Go

Wie in overlevingsmodus zit, zet z’n ego opzij. Dat geldt op persoonlijk niveau, maar ook in bedrijven, merkte Bart. Wrijving verdween, ego’s werden opzij gezet, en het project 'Open up' kwam echt tot z’n recht. “Dat project gaat over het installeren van een cultuur van initiatief nemen, durven gaan, en fouten maken. Ik dacht dat ik daar twee jaar voor nodig had om dat min of meer te installeren. Zeker in de Japanse bedrijfswereld is dat niet vanzelfsprekend.”

Maar al snel leidde het project tot een pak mooie initiatieven: “Onze fans maken live sportsessies aan op de sociale media van Decathlon en verkopen via hun kanalen onze producten. Maar vice versa promoot de lokale vegan shop ook zijn gerechten via onze kanalen. We hebben ook heel wat andere kanalen gevonden om onze producten te verkopen. En intern verhuisden de winkelmedewerkers moeiteloos naar het online team.”

Internationaal probleem met lokale oplossingen

Bart merkt die drang naar het zoeken van oplossingen overal ter wereld. Ook bij Decathlon België ziet hij prachtige initiatieven. Van personeel uitwisselen met Colruyt, over producten verkopen via Delhaize en Carrefour tot technisch werkloze developers een website laten bouwen voor derden: het gebeurt allemaal.

Maar, en dat is het mooist: het overstijgt het zakelijke en financiële aspect. Zo hebben al 200.000 mensen een online sportsessie gevolgd via de sociale media van Decathlon, én biedt het bedrijf nu zelfs meditatie-oefeningen aan. Met andere woorden: deze bedreiging is een enorme katalysator die zorgt voor innovatie én verbinding, met klanten én medewerkers.

“Kan de kracht van deze innerlijke beweging net zo snel en sterk werken als een externe bedreiging?”

De kracht van de crisis

En zo vindt Bart ook heel veel kracht in deze crisis: “Het is elke dag vechten en de toekomst blijft onzeker, maar de energie en de snelheid waarmee dingen gebeuren is ongezien. Het maakt me heel blij, fier en het is superspannend. En daarbij blijkt telkens weer dat verbinding essentieel is. Laat het volgende webinar dus maar snel komen!”

Meer interessante artikels

Bekijk alle nieuwsberichten